Suttapitaka

Khuddakanikaya - Mindre tekster

Itivuttaka - Slik er det sagt
1. Ekanipata, 2. kapittel


Startside Suttapitaka Khuddakanikaya Itivuttaka


1.2.1 Om å forstå vrangforestillinger
Mohapariññasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Den som ikke kjenner og ikke forstår vrangforestillinger, munker, som ikke har løsrevet sitt sinn fra dem og ikke sluppet taket i dem, er ikke i stand til å fri seg fra lidelsen. Men den som kjenner og forstår vrangforestillinger, som har løsrevet sitt sinn fra dem og sluppet taket i dem, er i stand til å fri seg fra lidelsen."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"De som vikler seg inn i vrangforestillinger,
går en vond framtid i møte.
Den som har innsikt og gjennomskuer
vrangforestillingene, kan kvitte seg helt med dem.
Er man først kvitt dem,
kommer man aldri tilbake til denne verden."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

1.2.2 Om å forstå raseriet
Kodhapariññasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Den som ikke kjenner og ikke forstår hatet, munker, som ikke har løsrevet sitt sinn fra det og ikke sluppet taket i det, er ikke i stand til å fri seg fra lidelsen. Men den som kjenner og forstår hatet, som har løsrevet sitt sinn fra det og sluppet taket i det, er i stand til å fri seg fra lidelsen."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"De som farer opp i raseri,
går en vond framtid i møte.
Den som har innsikt og gjennomskuer
grådigheten, kan kvitte seg helt med det.
Er man først kvitt det,
kommer man aldri tilbake til denne verden."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

1.2.3 Om å forstå mobbing
Makkhapariññasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Den som ikke kjenner og ikke forstår mobbing, munker, som ikke har løsrevet sitt sinn fra den og ikke sluppet taket i den, er ikke i stand til å fri seg fra lidelsen. Men den som kjenner og forstår mobbing, som har løsrevet sitt sinn fra den og sluppet taket i den, er i stand til å fri seg fra lidelsen."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"De som mobber andre,
går en vond framtid i møte.
Den som har innsikt og gjennomskuer
mobbingen, kan kvitte seg helt med det.
Er man først kvitt det,
kommer man aldri tilbake til denne verden."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

1.2.4 Uvitenhet er en hindring
Avijjanivaranasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Jeg kan ikke se noen enkelt hindring som bidrar sterkere til at folk blir hengende fast i kretsløpet i lang tid, enn uvitenhetens hindring. Uvitenheten er en hindring som bidrar sterkt til at folk blir hengende fast i kretsløpet i lang tid."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Det finnes ingen annen faktor
som binder mennesket så lenge
til stadig å måtte gjennomgå kretsløpet,
som nettopp vrangforestillinger.

De som gir slipp på vrangforestillinger,
som splitter det massive mørket,
gjennomgår ikke lenger noe kretsløp.
Det finnes ingen grunn til at de skal gjøre det."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.


1.2.5 Grådighetens lenker
Tanhasamyojanasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Jeg kan ikke se noen enkelt lenke som bidrar sterkere til at folk blir hengende fast i kretsløpet i lang tid, enn grådighetens lenker. Grådigheten er en lenke som bidrar sterkt til at folk blir hengende fast i kretsløpet i lang tid."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Den som har grådigheten som kompis,
må vandre lenge i kretsløpet.
Han må leve både her og der,
og kommer seg ikke ut av kretsløpet.

Når munken blir klar over denne faren,
og innser at grådighet skaper lidelse,
gir han slipp på grådighet og bindinger
og vandrer videre i oppmerksomhet."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.


1.2.6 Første tekst om eleven
Pathamasekhasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Når en elev som ennå ikke har nådd fram til full mestring av sinnet, men som streber etter å oppnå den uforlignelige frihet fra alle bindinger, gjør treningen til en del av seg selv, kan jeg ikke se noe annet som er til større hjelp for ham, munker, enn målrettet oppmerksomhet. Den som har en målrettet oppmerksomhet, fordriver usunne egenskaper og utvikler sunne egenskaper."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Målrettet oppmerksomhet er til den største hjelp
for en munk som fortsatt er under opplæring
og ønsker å nå det høyeste mål.
En munk som trener målrettet,
vil klare å fri seg fra lidelsen."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

1.2.7 Andre tekst om eleven
Dutiyasekhasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Når en elev som ennå ikke har nådd fram til full mestring av sinnet, men som streber etter å oppnå den uforlignelige frihet fra alle bindinger, gjør treningen til en del av seg selv, kan jeg ikke se noe annet som er til større hjelp for ham, munker, enn godt vennskap. Den som praktiserer godt vennskap, fordriver usunne egenskaper og utvikler sunne egenskaper."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"En munk som er en god venn,
som viser respekt og er omgjengelig,
som følger sine venners råd
med oppmerksomhet og klar forståelse,
vil etter hvert oppnå
å fri seg fra alle lenker."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

1.2.8 Splittelse av munkeforsamlingen
Sanghabhedasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes én hendelse som er til sorg og skade for mange mennesker, til sorg, skade og ulykke for guder og mennesker. Hvilken hendelse er det? Det er splittelse av munkeforsamlingen. Hvis munkeforsamlingen blir splittet, kommer noen til å krangle med hverandre, noen kommer til å skjelle hverandre ut, noen kommer til å danne klikker og noen kommer til å avvise hverandre. Det skaper ingen tillit blant slike som fra før av ikke hadde tillit til oss, og det vil få noen av dem som hadde tillit til oss, til å miste denne tilliten."


Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Den som splitter munkeforsamlingen,
fortjener å bli i helvete en hel verdensalder,
fordi han er kranglevoren og liker å gjøre urett.
Han mister sin indre ro når han
bryter forsamlingens enighet.
I en hel verdensalder
kommer han til å bli pint i helvete."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

1.2.9 Munkeforsamlingens enighet
Sanghasamaggasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes én hendelse som er til nytte og glede for mange mennesker, til nytte, glede og lykke for guder og mennesker. Hvilken hendelse er det? Det er når det er enighet i munkeforsamlingen. Hvis munkeforsamlingen er enig, kommer ingen til å krangle med hverandre, ingen kommer til å skjelle hverandre ut, ingen kommer til å holde sammen og ingen kommer til å avvise hverandre. Det skaper tillit blant slike som fra før av ikke hadde tillit til oss, og det vil bidra til å styrke tilliten hos dem som allerede har tillit til oss."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Forsamlingens enighet gir glede
og harmoni mellom munkene.
Den som gleder seg over enighet
og står fast på det som er rett,
mister ikke sin indre ro.
Når han skaper enighet i forsamlingen,
kan han glede seg i himmelen
i en hel verdensalder."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

1.2.10 Den som har et fordervet sinn
Padutthacittasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Jeg kan se hvordan en person tenker, munker, og når jeg ser en som har et fordervet sinn, vet jeg at hvis han skulle dø her og nå, vil han stupe like lukt i helvete. Og hvorfor? Fordi sinnet hans er fordervet, munker. Det er derfor noen personer havner i helvete etter at de er døde."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Da den oppvåknede fikk se en person med fordervet sinn,
forklarte han saken for munkene:
‘Hvis denne personen skulle dø her og nå,
havner han like i helvete, siden sinnet hans er fordervet.
Han får det slik han selv har lagt opp til det.
Den som har et fordervet sinn, får det ille selv."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.