Suttapitaka

Khuddakanikaya - Mindre tekster

Itivuttaka - Slik er det sagt
3. Tikanipata, 3. kapittel


Startside Suttapitaka Khuddakanikaya Itivuttaka


3.3.1 Feilaktige teorier
Micchaditthikasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Jeg har sett personer som begår ugjerninger med kroppen, med talen og med sinnet, munker. De snakker vondt om de edle, de har feilaktige teorier og lever i samsvar med disse feilaktige teoriene. Etter døden, når kroppen går i oppløsning, havner de i helvete. Jeg sier ikke dette fordi jeg har hørt det av noen annen filosof eller brahman. Jeg sier det fordi jeg har sett det selv."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Sett at en person har feilaktig tenkning,
feilaktig tale, og likeså feilaktige handlinger,
og han har også lite lærdom og begår ugjerninger,
her i dette korte livet. Etter at denne tosken er død,
når kroppen går i oppløsning, havner han i helvete."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.3.2 Riktige teorier
Sammaditthikasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Jeg har sett personer som gjør gode gjerninger med kroppen, med talen og med sinnet, munker. De snakker ikke vondt om de edle, de har riktige teorier og lever i samsvar med disse feilaktige teoriene. Etter døden, når kroppen går i oppløsning, kommer de til himmelen. Jeg sier ikke dette fordi jeg har hørt det av noen annen filosof eller brahman. Jeg sier det fordi jeg har sett det selv."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Sett at en person har fullkommen tenkning,
fullkommen tale, og likeså fullkokmne handlinger,
og han har også mye lærdom og gjør gode ugjerninger,
her i dette korte livet. Etter at denne vismannen er død,
når kroppen går i oppløsning, kommer han til himmelen."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.3.3 Metoder for å bli fri
Nissaraniyasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre metoder for å bli fri, munker. Hvilke tre? Å gi avkall gir frihet fra sansenytelser, formløshet gir frihet fra former, og avslutning gir frihet fra alt som er blitt til gjennom betinget tilblivelse. Dette er de tre metodene for å bli fri."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Den som har opplevd frihet fra sansenytelser
og som har kommet seg løs fra formene,
som har lagt all betinget eksistens bak seg
og som hele tiden trener iherdig,
han er en munk som ser tingene som de er
og som en følge av dette, blir han fri.
Han er en vismann som har lagt lenkene bak seg,
og med fred i sitt indre har han full innsikt."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.3.4 Fred
Santatarasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det formløse er fredeligere enn formene, og avslutningen er fredeligere enn det formløse, munker."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"De som knytter seg til former
og de som står på det formløse,
de kjenner ikke avslutningen,
og de kommer tilbake gang på gang.

De som virkelig kjenner former
og de som ikke står på det formløse,
de finner frihet i avslutningen,
og de har lagt døden bak seg.

Den fullkkomment oppvåknede
har i dette liv oppnådd udødelighet
som ikke baserer seg på noe som helst.

Fordi han ikke har noen usunne tendenser i sinnet
har han funnet frihet fra det å basere seg på noe.
Denne fullkomne veien til frihet fra sorger
er det han underviser andre i."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.3.5 Sønner
Puttasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre slags sønner her i verden, munker. Hvilke tre? Det er han som er bedre enn foreldrene, han som er likeverdig med foreldrene, og han som er verre enn foreldrene.
Hvordan er han som er bedre enn foreldrene, munker? Sett at mor og far ikke har tatt tilflukt til Buddha, til læren eller til munkefellesskapet, at de ikke avstår fra å drepe og stjele, at de ikke avstår fra urette sansenytelser, at de ikke avstår fra å lyve og fra å beruse seg, at de har dårlig moral og er ondsinnede. Men de får en sønn som tar tilflukt til Buddha, til læren og til munkefellesskapet, som avstår fra å drepe og stjele, som avstår fra urette sansenytelser, som avstår fra å lyve og fra å beruse seg, som har god moral og et vakkert sinn. Dette er en sønn som er bedre enn foreldrene, munker.

Hvordan er han som er likeverdig med foreldrene? Sett at mor og far tar tilflukt til Buddha, til læren og til munkefellesskapet, at de avstår fra å drepe og stjele, at de avstår fra urette sansenytelser, at de avstår fra å lyve og fra å beruse seg, at de har god moral og et vakker sinn. De får en sønn som tar tilflukt til Buddha, til læren og til munkefellesskapet, som avstår fra å drepe og stjele, som avstår fra urette sansenytelser, som avstår fra å lyve og fra å beruse seg, som har god moral og et vakkert sinn. Dette er en sønn som er likeverdig med foreldrene, munker.

Hvordan er han som er verre enn foreldrene? Sett at mor og far tar tilflukt til Buddha, til læren og til munkefellesskapet, at de avstår fra å drepe og stjele, at de avstår fra urette sansenytelser, at de avstår fra å lyve og fra å beruse seg, at de har god moral og et vakker sinn. Men de får en sønn som ikke tar tilflukt til Buddha, til læren eller til munkefellesskapet, som ikke avstår fra å drepe og stjele, som ikke avstår fra urette sansenytelser, som ikke avstår fra å lyve og fra å beruse seg, som har dårlig moral og er ondsinnet. Dette er en sønn som er verre enn foreldrene, munker. Og dette er de tre slags sønner her i verden, munker."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Den som er klok, ønsker seg en sønn
som er bedre enn ham, eller likeverdig.
Han ønsker seg ikke en som er dårligere
og som gjør skam på familien.

Men slike sønner som følger Buddhas lære,
som har tillit og som har god moral,
som er hyggelige å snakke med
og som ikke er gjerrige,
de stråler i vennekretsen
som månen fra skyfri himmel."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.3.6 Tørken
Avutthikasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre slags personer i verden. Hvilke tre? Han som er som en tørke, han som er som lokale regnbyger og han som er som et omfattende regnvær.

Hva slags person er det som er som en tørke, munker? Det er en person som ikke gir gaver til noen, som ikke gir mat, drikke, klær, transport, kransere, røkelse, parfyme, bolig eller lys til noen filosof eller brahman og heller ikke til fattige og trengende tiggere. Denne personen er som en tørke.

Hva slags person er det som er som lokale regnbyger, munker? Det er en person som gir gaver til noen, men ikke til andre, som gir mat, drikke, klær, transport, kransere, røkelse, parfyme, bolig og lys til noen filosofer og brahmaner, men ikke til alle, til noen fattige og trengende tiggere, men ikke til alle. Denne personen er som lokale regnbyger.

Hva slags person er det som er som et omfattende regnvær, munker? Det er en person som gir gaver til alle, som gir mat, drikke, klær, transport, kransere, røkelse, parfyme, bolig og lys til alle filosofer og brahmaner og til alle fattige og trengende tiggere uten å gjøre forskjell. Denne personen er som et omfattende regnvær."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Ikke til filosofer, ikke til brahmaner, ikke til trengende tiggere
gir han noen gaver, verken mat eller drikke.
En slik person er som en tørke, og kalles en ussel fyr.

Han deler med noen, men andre får ikke noe,
og forstandige folk sier han er som lokale regnbyger.

Den som har medfølelse med alt som lever, deler gjerne med andre.
Han gir sine gaver med glede og oppfordrer også andre til å gi.

Han er som en tordnende regnsky som øser ut regn i fossende strømmer
over både berg og dal, over både høye og lave.

Nettopp slik er den som har lagt seg opp midler med rettmessig flid,
og metter de trengende med mat og med drikke."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

3.3.7 Tre former for lykke
Sukhapatthanasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Den som er klok, bør ta vare på sin moral fordi han ønsker seg tre former for lykke, munker. Hvilke tre? Den som er klok, bør ta vare på sin moral fordi han ønsker seg ros. Den som er klok, bør ta vare på sin moral fordi han ønsker seg rikdom. Den som er klok, bør ta vare på sin moral fordi han ønsker å komme til himmelen etter at han er død. Dette er de tre formene for lykke som en klok mann bør ta vare på sin moral for."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Den kloke bør ta vare på sin moral
fordi han ønsker seg tre former for lykke:
Ros, rikdom, og senere glede i himmelen.

Hvis man følger en som gjør ondt,
vil man selv bli mistenkt for det samme,
selv om man intet ondt gjør,
og man vil få et dårlig rykte.

Man blir slik ens venner er,
maken til dem man følger
og holder seg i lag med.

Man blir som dem man har selskap med,
og man blir som dem man har kontakt med,
slik ei pil som er innsatt med gift,
forurenser alle pilene i koggeret.

Derfor bør den vise holde seg unna de onde,
av frykt for at det skal smitte over på ham.

Trer man en råtten fisk
inn på en snor av flettet gras,
vil graset også lukte råttent.
Slik også med omgang med tosker.

Pakker man inn røkelse
i et blad, vil også bladet
dufte godt av røkelsen.
Slik også med omgang med vismenn.

Derfor vil den vise huske denne
lignelsen om bladkurven
og vite hva som vil skje med ham.

Du bør ikke ha omgang med dårlige mennesker,
men pleie omgang med dem som er gode.
De dårlige trekker deg ned i helvete,
mens de gode kommer til himmelen."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt

3.3.8 Forgjengelighet
Bhidurasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Kroppen er forgjengelig, munker, bevisstheten kommer til å svinne hen, og alle grunnlag er flyktige, smertefylte og foranderlige av natur."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Når du vet at kroppen er forgjengelig,
at bevisstheten kommer til å bli borte,
og ser farene ved alle grunnlag,
går du forbi fødsel og død.
Den som har utviklet seg selv,
finner den høyeste fred
og avventer i ro sin siste time."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt

3.3.9 Like egenskaper søker sammen
Dhatusosamsandanasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Levende vesener søker sammen med andre med samme egenskaper, munker, og holder seg sammen med disse. Vesener med dårlig smak søker sammen med andre med dårlig smak, og vesener med god smak søker sammen med andre med god smak. Dette skjedde i fortiden, det kommer til å skje i framtiden, og det skjer nå, munker."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Lystene oppstår av samvær,
uten samvær visner de bort.
Selv en god mann synker
i samvær med en latsabb,
slik man vil synke i havet
om man bare har en treflis å klamre seg til.

Derfor bør du holde deg unna
en latsabb som ikke har krefter.
Den kloke omgås heller med edle
som har engasjement og krefter,
som mediterer og alltid viser tiltak."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt

3.3.10 Frafall
Parihanasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det er tre ting som kan føre til at en munk under opplæring faller fra, munker. Hvilke tre? Det er hvis munken under opplæring blir for opptatt av andre aktiviteter og heller vil drive med disse. Det er hvis han blir for opptatt av unyttig skravling og heller vil drive med dette. Og det er hvis han er for glad i å sove og heller vil drive med dette. Dette er de tre tingene som kan føre til at en munk under opplæring faller fra.

"Det er tre ting som kan føre til at en munk under opplæring ikke faller fra, munker. Hvilke tre? Det er hvis munken under opplæring ikke blir for opptatt av andre aktiviteter og ikke heller vil drive med disse. Det er hvis han ikke blir for opptatt av unyttig skravling og ikke heller vil drive med dette. Og det er hvis han ikke er for glad i å sove og ikke heller vil drive med dette. Dette er de tre tingene som kan føre til at en munk under opplæring ikke faller fra."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"En munk som er for opptatt av andre aktiviteter,
av skravling og av søvn, og som er for urolig til sinns,
er ute av stand til å oppnå den uforlignelige oppvåkning.
Men den som har få gjøremål, ikke henfaller til søvn
og finner ro i sinnet, kan oppnå den uforlignelige oppvåkning."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt