Suttapitaka

Khuddakanikaya - Mindre tekster

Itivuttaka - Slik er det sagt
2. Dukanipata, 1. kapittel


Startside Suttapitaka Khuddakanikaya Itivuttaka


2.1.1 Lidelse
Dukkhaviharasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det er to ting som får en munk til å oppleve lidelse her i livet, slik at han klager og føler seg plaget, og som fører ham i vonde kår etter døden. Hvilke to er det? Det er hvis han ikke vokter sansene sine og hvis han spiser for mye. Disse to tingene får en munk til å oppleve lidelse her i livet, slik at han klager og føler seg plaget, og de fører ham i vonde kår etter døden."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Hvis munken ikke har kontroll
med øye, øre, nese og tunge,
kropp og heller ikke med sinnet,
og hvis han også spiser for mye,

opplever han lidelse og smerte
både i kropp og i sinn.
En slik en har det vondt
både dag og natt."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

2.1.2 Lykke
Sukhaviharasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det er to ting som får en munk til å oppleve lykke her i livet, slik at han verken klager eller føler seg plaget, og som fører ham i gode kår etter døden. Hvilke to er det? Det er hvis han vokter sansene sine og hvis han spiser med måte. Disse to tingene får en munk til å oppleve lykke her i livet, slik at han verken klager eller føler seg plaget, og de fører ham i gode kår etter døden."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Hvis munken har god kontroll
med øye, øre, nese og tunge,
kropp og heller ilikeså kke med sinnet,
og hvis han også spiser med måte,

opplever han glede og lykke
både i kropp og i sinn.
En slik en har det godt
både dag og natt."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

2.1.3 Det som svir
Tapaniyasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes to ting som svir, munker. Og hvilke to ting er det? Sett at en mann ikke har gjort noe godt, ikke har gjort noe som er sunt og ikke har hjulpet noen som var i nød. Derimot har han gjort noe ondt, han har vært grusom og han har begått forbrytelser. Da plages han ved tanken på at han ikke har gjort noe godt, men har begått onde handlinger, og dette er noe som svir."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Den tosken som gjør eller sier noe ondt,
som tenker onde tanker eller begår andre overtredelser,
som ikke har gjort noe godt,
men som har gjort mye ondt,
han kommer til helvete når han dør."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

2.1.4 Det som ikke svir
Atapaniyasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes to ting som ikke svir, munker. Og hvilke to ting er det? Sett at en mann har gjort noe godt, har gjort noe som er sunt og har hjulpet noen som var i nød. Derimot har han ikke gjort noe ondt, han har ikke vært grusom og han har ikke begått noen forbrytelser. Da plages han ikke når han tenker på at han har gjort noe godt, og ikke har begått onde handlinger, og dette er noe som ikke svir."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:"

Den vise som ikke gjør eller sier noe ondt,
som ikke tenker onde tanker eller begår andre overtredelser,
som har gjort mye godt,
men som ikke har gjort noe ondt,
han kommer til himmelen når han dør."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

2.1.5 Ond oppførsel
Pathamasilasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes to ting som får en person til å havne like lukt i helvete, munker. Hvilke to er det? Det er ond oppførsel og et ondt livssyn. Disse to tingene får en person til å havne like lukt i helvete."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"En tosk med ond oppførsel
som også har et ondt livssyn,
kommer like lukt til helvete
etter at han er død."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

2.1.6 God oppførsel
Dutiyasilasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes to ting som får en person til å komme til himmelen, munker. Hvilke to er det? Det er god oppførsel og et godt livssyn. Disse to tingene får en person til å komme til himmelen."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"En klok mann med god oppførsel
som også har et godt livssyn,
han kommer til himmelen
etter at han er død."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

2.1.7 Pågangsmot
Atapisutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"En munk som ikke har pågangsmot og innsatsvilje, klarer ikke å nå full oppvåkning. Han klarer ikke å oppnå nibbana, og han klarer heller ikke å oppnå full frihet fra alt som binder. Men en munk som har pågangsmot og innsatsvilje, kan klare å nå full oppvåkning. Han kan klare å oppnå nibbana, og han kan klare å oppnå full frihet fra alt som binder."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"En munk uten pågangsmot og innsatsvilje,
en slappfisk som mangler energi,
en skamløs sløving som mangler respekt,
er ute av stand til å oppnå
den høyeste, fullkomne oppvåkning.

Men den som øver oppmerksomhet,
som er klok og praktiserer meditasjon,
som har pågangsmot og innsatsvilje,
som ikke gir opp for tidlig,
kan knuse dødens og fødselens lenker
og oppnå den høyeste, fullkomne oppvåkning."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

2.1.8 Første tekst om svindel
Pathamakuhanasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Vi lever ikke det opphøyde liv for å svindle og bedra folk, munker, ikke for å motta heder, berømmelse og ære, og ikke for å bli kjent og berømt. Vi lever det opphøyde liv for å øve selvdisiplin og gi avkall."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Det opphøyde liv er basert på
selvdisiplin og avkall,
uansett hva ryktene sier, sa Mesteren.
Dette er den veien som store personligheter
og store vismenn følger.

De som praktiserer den læren
som den oppvåknede har lagt fram,
gjør slutt på lidelsen
og følger lærerens rettledninger."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

2.1.9 Andre tekst om svindel
Dutiyakuhanasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Vi lever ikke det opphøyde liv for å svindle og bedra folk, munker, ikke for å motta heder, berømmelse og ære, og ikke for å bli kjent og berømt. Vi lever det opphøyde liv for å vinne innsikt og forståelse."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Det opphøyde liv er basert på
innsikt og forståelse,
uansett hva ryktene sier, sa Mesteren,
han som har fordypet seg i nibbana.
Dette er den veien som store personligheter
og store vismenn følger.

De som praktiserer den læren
som den oppvåknede har lagt fram,
gjør slutt på lidelsen
og følger lærerens rettledninger."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

2.1.10 Lykke
Somanassasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det er to ting som gjør at en munk kan leve meget lykkelig her og nå mens han praktiserer iherdig for å kvitte seg med usunne tendenser i sinnet. Hvilke to? Det er å la følelsene slippe til i situasjoner som kaller på følelsene, og det er å handle med visdom på grunnlag av disse følelsene. Dette er de to tingene som gjør at en munk kan leve meget lykkelig her og nå mens han praktiserer iherdig for å kvitte seg med usunne tendenser i sinnet."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Den vise lytter til sine følelser
i situasjoner der det passer.
Men undersøker også grundig
tingene med sin visdom.

Når han lever med våkent sinn,
men fredelig, uten å gjøre noen stor sak av det,
og øver sinnet i konsentrasjon,
kan han fri seg fra lidelsene."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.