Suttapitaka

Khuddakanikaya - Mindre tekster

Itivuttaka - Slik er det sagt
3. Tikanipata, 1. kapittel


Startside Suttapitaka Khuddakanikaya Itivuttaka


3.1.1 Røtter
Mulasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre usunne røtter, munker. Hvilke tre? Det er den usunne roten grådighet, den usunne roten hat og den usunne roten vrangforestillinger. Dette er de tre usunne røttene, munker."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Grådighet, hat og vrangforestillinger
ødelegger en person med svak karakter.
De springer ut av ham selv,
som når et tre bærer frukt."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.1.2 Elementene
Dhatusutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre elementer, munker. Hvilke tre? Det er formelementet, det formløse elementet og opphørselementet. Dette er de tre elementene."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"De som forstår formelementet,
som ikke henger seg opp i det formløse elementet,
og som forstår opphørselementet,
de vil beseire døden.

Den fullkomment oppvåknede sier
at de som i sitt legeme opplever
det udødelige element som er fritt for bindinger,
som slipper taket i alle bindinger
og fjerner alle negative tendenser i sinnet,
vandrer sorgløshetens og lidenskapsløshetens vei."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.1.3 Den første teksten om følelsene
Pathamavedanasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre slags følelser, munker. Hvilke tre? Det er gode følelser, vonde følelser, følelser som verken er vonde eller gode. Dette er de tre følelsene."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Den oppvåknedes elev er konsentrert,
han har klar forståelse og oppmerksomhet.
Han forstår følelsene og hvordan de blir til.
Han forstår også hvordan de tar slutt
og metoden for å avslutte dem.
En munk som har gjort slutt på følelsene,
ønsker seg ikke mer. Han har nådd det endelige nibbana."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.1.4 Den andre teksten om følelsene.
Dutiyavedanasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

""Det finnes tre slags følelser, munker. Hvilke tre? Det er gode følelser, vonde følelser, følelser som verken er vonde eller gode. Gode følelser bør betraktes som vonde, vonde følelser bør betraktes som en torn, og følelser som verken er vonde eller gode, bør betraktes som forgjengelige. Når en munk betrakter følelsene slik, kan han kalles en edel munk som ser tingene som de er, som har skåret bort begjæret og brutt lenkene. Han har den rette forståelsen og har gjort slutt på lidelsen."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"En munk som ser gode følelser som vonde,
som ser vonde følelser som en torn
og ser følelser som verken er
vonde eller gode som forgjengelige,
han ser tingene som de er.

Når dette fører ham til frigjøring
er han en som har rett forståelse
og som har lagt alle bindinger bak seg."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.1.5 Første tekst om lengsler
Pathamaesanasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre lengsler, munker. Hvilke tre? Det er lengsel etter sansenytelser, lengsel etter tilblivelse og lengsel etter det opphøyde liv. Dette er de tre lengslene."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Den oppvåknedes elev er konsentrert,
han har klar forståelse og oppmerksomhet.
Han forstår lengslene og hvordan de blir til.
Han forstår også hvordan de tar slutt
og metoden for å avslutte dem.
En munk som har gjort slutt på lengslene,
ønsker seg ikke mer. Han har nådd det endelige nibbana."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.1.6 Andre tekst om lengsler
Dutiyaesanasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre lengsler, munker. Hvilke tre? Det er lengsel etter sansenytelser, lengsel etter tilblivelse og lengsel etter det opphøyde liv. Dette er de tre lengslene."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Lengsel etter sansenytelser,
lengsel etter tilblivelse
og lengsel etter det opphøyde liv –
dette er tre feilaktige holdninger
som forvrenger sannheten.

Hvis en munk slipper taket i alle lidenskaper
og befrir seg fra all grådighet,
vil lengslene falle til ro
og de feilaktige holdningene forsvinner.
Når lengslene forsvinner,
spør han ikke lenger om det eller det."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.1.7 Første tekst om usunne tendenser
Pathamaasavasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre usunne tendenser, munker. Hvilke tre? Det er den usunne tendensen til sansenytelser, den usunne tendensen til tilblivelse og den usunne tendensen til uvitenhet. Dette er de tre usunne tendensene."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Den oppvåknedes elev er konsentrert,
han har klar forståelse og oppmerksomhet.
Han forstår tendensene og hvordan de blir til.
Han forstår også hvordan de tar slutt
og metoden for å avslutte dem.
En munk som har gjort slutt på tendensene,
ønsker seg ikke mer. Han har nådd det endelige nibbana."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.1.8 Andre tekst om usunne tendenser
Dutiyaasavasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre usunne tendenser, munker. Hvilke tre? Det er den usunne tendensen til sansenytelser, den usunne tendensen til tilblivelse og den usunne tendensen til uvitenhet. Dette er de tre usunne tendensene."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Den som har kvittet seg med
den usunne tendensen til sansenytelser,
som har fridd seg fra uvitenhet,
som har gjort slutt på den usunne
tendensen til tilblivelse
og som er fri, uten bindinger,
bærer sitt siste legeme
og har beseiret Mara og hans hær."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.1.9 Begjær
Tanhasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre former for begjær, munker. Hvilke tre? Det er begjær etter sansenytelser, tilblivelsesbegjær og ødeleggelsestrang. Dette er de tre formene for begjær."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Lenket til begjærets åk, med et sinn
som krever tilblivelse og ødeleggelse,
strever de under Maras åk
og blir ikke kvitt sine lenker.
Disse vesenene vandrer i kretsløpet
og må stadig fødes og dø.

De som har kvittet seg med grådigheten,
som ikke krever tilblivelse og ødeleggelse,
de har gått over til den andre bredden
når de er kvitt sine usunne tendenser."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.

3.1.10 Maras rike
Maradheyyasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Hvis en munk har tre ting, unnslipper han Maras rike og stråler som en sol, munker. Hvilke tre ting? Han har en mesters moral, en mesters konsentrasjon og en mesters visdom. Hvis en munk har disse tre tingene, unnslipper han Maras rike og stråler som en sol."

Dette sa Mesteren. Og meningen er denne:

"Den som virkelig har utviklet
moral, konsentrasjon og visdom,
unnslipper Maras rike
og stråler som en sol."

Dette sa Mesteren, og slik har jeg hørt det.