Suttapitaka

Khuddakanikaya - Mindre tekster

Itivuttaka - Slik er det sagt
3. Tikanipata, 4. kapittel


Startside Suttapitaka Khuddakanikaya Itivuttaka


3.4.1 Tanker
Vitakkasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre usunne tanker, munker. Hvilke tre? Det er tanken på at man vil ha god omtale, det er tanken på å få vinning, heder og ære, og det er bekymringer om andre mennesker. Dette er de tre usunne tankene."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Den som ønsker seg god omtale,
vinning, heder og ære,
og festing sammen med kompisene,
står langt fra å bryte sine lenker.
Den som sier fra seg barn og kveg,
rikdom og ekteskap,
han er i stand til å oppnå
den uforlignelige oppvåkning."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

3.4.2 Heder og ære
Sakkarasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Jeg har sett folk motta så mye heder og ære at de blir helt ødelagt, og etter døden, når kroppen går i oppløsning, havner de i helvete. Jeg har sett folk motta så lite heder og ære at de blir helt ødelagt, og etter døden, når kroppen går i oppløsning, havner de i helvete. Jeg har også sett folk motta både for mye og for lite heder og ære slik at de blir helt ødelagt, og etter døden, når kroppen går i oppløsning, havner de i helvete. Jeg sier ikke dette fordi jeg har hørt det av noen annen filosof eller brahman. Jeg sier det fordi jeg har sett det selv."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Den som ikke lar sin sinnsro bli rokket
av heder og ære eller mangel på dette,
men trener iherdig, og alltid mediterer,
som har et skarpt syn og innsikt i teoriene,
som gleder seg over at involveringene faller bort,
det kan sannelig kalles et godt menneske."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

3.4.3 Hva gudene sier
Devasaddasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Gudene uttaler seg ved tre forskjellige anledninger når disse inntreffer, munker. Hvilke tre? Når en elev av den edle tenker på å rake av seg hår og skjegg, iføre seg den gule kappen, forlate hjemmet og gå ut i hjemløsheten, sier gudene: ‘Denne eleven av den edle tenker på å gå til kamp mot Mara!' Dette er den første anledningen der gudene uttaler seg.
Når den edles elev tar fatt på treningen og utvikler de sju faktorene som fører til oppvåkning, sier gudene: ‘Denne eleven av den edle går til kamp mot Mara!' Dette er den andre anledningen der gudene uttaler seg.

Når den edles elev har utslettet sinnets forurensninger, og fri fra forurensninger i sinnet selv har forstått og virkeliggjort sinnets frigjøring gjennom visdom og hviler i denne her og nå, sier gudene: ‘Denne eleven av den edle har seiret i kampen og går seirende fram i første rekke!' Dette er den tredje anledningen der gudene uttaler seg. Og dette er de tre anledningene der gudene uttaler seg, når de inntreffer, munker."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt

:"Selv gudene hyller den erfarne kriger,
den fullkomment oppvåknedes elev,
når de ser at han seirer i kampen:
‘Hill deg, du store helt,
som seiret i den vanskelige kampen!

Du vant over dødens hær
som ville forhindre din frigjøring!'
Slik hyller gudene han som har nådd målet,
selv om de ikke kan se
hvordan han beseiret dødens makt."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

3.4.4 Fem forhåndsvarsler
Pañcapubbanimittasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Når en gud nærmer seg døden, får han fem forhåndsvarsler. Blomsterkransene visner, klærne blir skitne, han begynner å svette i armhulene, kroppen blir misfarget og han trives ikke lenger på gudetronen sin. Da vet de andre gudene at denne guden kommer til å falle, og de oppmuntrer ham slik: ‘Håper du får en god gjenfødelse, at du får noe som er godt å få, og at du kan leve godt på det du der får!'"

Da Mesteren hadde sagt dette, spurte en av munkene:

"Hva er det gudene regner som en god gjenfødelse, Mester? Hva synes gudene det er godt å få, og hva mener de med å leve godt?"

"Det som gudene regner som en god gjenfødelse, er å bli født som menneske, munk, for som menneske kan de begynne å følge den læren og disiplinen som er blitt proklamert av han som har kommet fram til sannheten. De synes det er godt å få, er en begrunnet, fast og rotfestet tillit som ikke kan bli ødelagt av noen filosof, brahman, gud eller djevel eller noen andre i hele verden. Det er også dette de mener med å leve godt."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Når en gud har utlevd sin tid
og faller fra sin gudetilstand,
kommer de andre gudene med oppmuntringer:‘

Forlat nå himmelen, min venn,
og bli et menneske blant mennesker.
Når du er blitt et menneske,
så ha tillit til den beste lære som finnes.

La tilliten til denne velformulerte læren
være begrunnet og fast, rotfestet og solid,
så ikke den kan rokkes så lenge du lever.

Unngå å begå ugjerninger med kropp,
tale eller tanke, eller andre former for ugjerninger.
Gjør det som er sunt og godt, la din tale være likeså,
og hold sinnet ditt sunt, uten å binde deg til noe.

Deretter skal du forberede en gunstig gjenfødelse
ved å gi mange gaver og ved å inspirere andre
til også å leve et høyverdig liv.'

Slik viser de andre gudene sin medfølelse
med ham som skal dø, og de slutter med å si:
‘Kom hit som gud igjen og igjen!'"

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

3.4.5 Til glede og nytte for mange
Bahujanahitasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det er tre personer som har stått fram i verden til glede og nytte for mange mennesker, som har medfølelse med verden og er til glede, nytte og hjelp for guder og mennesker. Hvilke tre? Her står en som er kommet fram til sannheten fram her i verden. Han er en arahant, en Mester som har våknet fullt og helt ved egen hjelp. Han har fullkommen kunnskap og levemåte, han er lykkelig, han er en som kjenner verden, – en uforlignelig trener for folk som kan trenes, – guders og menneskers lærer, en våken Mester. Han underviser i en lære som er vakker på begynnelsen, vakker på midten og vakker på slutten, som er hel og komplett både i form og innhold, og han forklarer hvordan man kan praktisere det opphøyde liv. Dette er den første av de tre personene som har stått fram i verden til glede og nytte for mange mennesker, som har medfølelse med verden og er til glede, nytte og hjelp for guder og mennesker, munker.

Videre er det en elev av denne læreren. Han er en munk som er en arahant, som har kvittet seg med sinnets forurensninger, som har gjennomført treningen, gjort det som skal gjøres, lagt fra seg børa, nådd fram til målet, kvittet seg med alt som binder til ny tilblivelse og har nådd frihet gjennom fullkommen forståelse. Han underviser også i en lære som er vakker på begynnelsen, vakker på midten og vakker på slutten, som er hel og komplett både i form og innhold, og han forklarer hvordan man kan praktisere det opphøyde liv. Dette er den andre av de tre personene som har stått fram i verden til glede og nytte for mange mennesker, som har medfølelse med verden og er til glede, nytte og hjelp for guder og mennesker, munker.

Videre er det en elev av denne læreren. Han er fortsatt under opplæring, men han er på rett vei, han er lærd og har god moral. Han underviser også i en lære som er vakker på begynnelsen, vakker på midten og vakker på slutten, som er hel og komplett både i form og innhold, og han forklarer hvordan man kan praktisere det opphøyde liv. Dette er den tredje av de tre personene som har stått fram i verden til glede og nytte for mange mennesker, som har medfølelse med verden og er til glede, nytte og hjelp for guder og mennesker, munker. Og dette er de tre personene som har stått fram i verden til glede og nytte for mange mennesker, som har medfølelse med verden og er til glede, nytte og hjelp for guder og mennesker, munker."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Læreren er verdens fremste vismann
og nest etter ham kommer eleven som har utviklet sitt sinn..
Som nummer tre kommer han som er under opplæring,
som har lært mye og som har god moral.

Disse tre er de beste av guder og mennesker.
De bringer lys og de taler om læren.
De har åpnet porten til det som ikke dør,
og hjulpet mange til å fri seg fra lenkene.

De som følger den veien som er blitt proklamert
av den fremste av alle karavaneførere,
gjør slutt på lidelsen her og nå,
hvis de iherdig følger Mesterens råd."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

3.4.6 Betraktning av det urene
Asubhanupassisutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Dere bør betrakte det urene i kroppen, munker. Dere bør etablere konsentrasjon på innpust og utpust, og dere bør betrakte alle sammensatte fenomener som forgjengelige. Når dere betrakter det urene i kroppen, forsvinner den lidenskapelige lengselen etter rene elementer. Når dere etablerer konsentrasjon på innpust og utpust, forsvinner skadelige tanker om ytre ting. Når dere betrakter alle sammensatte fenomener som forgjengelige, forsvinner uvitenheten og kunnskap oppstår."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"En iherdig munk som betrakter det urene i kroppen,
som er oppmerksom på pusten, som også
har latt alle sammensatte fenomener falle til ro,
det er en munk som ser alt slik det er.
Han er en munk med rett syn,
noe som fører til at han blir fri,
rolig til sinns og med full innsikt.
Han er en vismann som har kvittet seg med lenkene."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

3.4.7 Om å praktisere læren i alle dens detaljer
Dhammanudhammapatipannasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Når en munk som praktiserer læren i alle dens detaljer, skal forklare læren, bør han tale i samsvar med læren, og ikke i motsetning til den, og han bør tenke i samsvar med læren og ikke i motsetning til den. Når han unngår disse to feilene, bevarer han sin sinnslikevekt og lever med oppmerksomhet og klar forståelse."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"En munk som gleder og fryder seg over læren
og som tenker nøye gjennom den og husker den,
faller ikke bort fra den gode læren.
Om han står eller går, ligger eller sitter,
har han styring på seg selv og oppnår indre fred."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt

3.4.8 Det som gjør blind
Andhakaranasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre usunne tanker som forårsaker blindhet, munker. De sperrer for synet, stenger for kunnskaper, ødelegger visdommen, skaper problemer og fører ikke til nibbana. Hvilke tre? Tanker om sansenytelser forårsaker blindhet, munker. De sperrer for synet, stenger for kunnskaper, ødelegger visdommen, skaper problemer og fører ikke til nibbana. Tanker om vold forårsaker blindhet, munker. De sperrer for synet, stenger for kunnskaper, ødelegger visdommen, skaper problemer og fører ikke til nibbana. Tanker om å skade andre forårsaker blindhet, munker. De sperrer for synet, stenger for kunnskaper, ødelegger visdommen, skaper problemer og fører ikke til nibbana.

Det finnes tre sunne tanker som ikke forårsaker blindhet, munker. De åpner øyene, åpner for kunnskap og øker visdommen, skaper ingen problemer og fører til nibbana. Hvilke tre? Tanker på å gi avkall forårsaker ikke blindhet, munker. De åpner øyene, åpner for kunnskap og øker visdommen, skaper ingen problemer og fører til nibbana. Tanker på ikke-vold forårsaker ikke blindhet, munker. De åpner øyene, åpner for kunnskap og øker visdommen, skaper ingen problemer og fører til nibbana. Tanker om å unngå å skade andre forårsaker ikke blindhet, munker. De åpner øyene, åpner for kunnskap og øker visdommen, skaper ingen problemer og fører til nibbana."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Tre sunne tanker bør man tenke,
tre usunne bør man unngå.
Har man kontroll over tankenes strøm,
finner man ro i sinnet,
slik regnet vasker bort gammelt støv.
Slik finner man fullkommen fred i sitt indre."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt

3.4.9 Indre forurensninger
Antaramalasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes tre indre forurensninger, indre fiender, indre rivaler, indre mordere og indre motstandere, munker. Hvilke tre? Grådighet er en indre forurensning, en indre fiende, en indre rival, en indre morder og en indre motstander. Det samme er hat og vrangforestillinger. Så dette er de tre indre forurensningene, indre fiendene, indre rivalene, indre morderne og indre motstanderne, munker."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Grådighet skaper problemer og forderver sinnet.
Folk forstår ikke hvilke farer som er knyttet til dette.
Den grådige vet ikke hva som er bra og ser ikke læren.
En man som beherskes av grådighet, er en som vandrer i mørket.
Den som beseirer grådigheten, blir ikke fordervet av den.
Grådigheten glir av ham som dråpen av lotusblomsten.

Hat skaper problemer og forderver sinnet.
Folk forstår ikke hvilke farer som er knyttet til dette.
Den hatefulle vet ikke hva som er bra og ser ikke læren.
En man som beherskes av hat, er en som vandrer i mørket.
Den som beseirer hatet, blir ikke fordervet av det.
Hatet glir av ham som dråpen av lotusblomsten.

Vrangforestilinger skaper problemer og forderver sinnet.
Folk forstår ikke hvilke farer som er knyttet til dette.
Den som har vrangforestilllinger, vet ikke hva som er bra og ser ikke læren.
En man som beherskes av vrangforestillinger, er en som vandrer i mørket.
Den som beseirer vrangforestillingene, blir ikke fordervet av dem.
Vrangforestillingene glir av ham som dråpen av lotusblomsten."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt

3.4.10 Devadatta
Devadattasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det var tre ting som strider mot læren, som overmannet og besatte Devadatta slik at han havnet i helvete, der han må bli resten av verdensalderen og ikke har mulighet til å komme ut. Hvilke tre? Onde ønsker og dårlige venner besatte Devadatta slik at han havnet i helvete, der han må bli resten av verdensalderen og ikke har mulighet til å komme ut. Og selv om han fortsatt hadde noe igjen å gjøre, stoppet han halvveis til målet fordi han oppnådde noen ubetydelige resultater. Dette er de tre tingene som strider mot læren, som overmannet og besatte Devadatta slik at han havnet i helvete, der han må bli resten av verdensalderen og ikke har mulighet til å komme ut."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Den som har onde ønsker,
blir aldri gjenfødt i denne verden.
Se bare hvor det blir av
dem som har onde ønsker!

Devadatta hadde et strålende ry.
Han var berømt og ble regnet som vis,
han ble regnet som en som virkelig
hadde utviklet seg selv.

Men han brøt alle grenser og angrep
ham som har kommet fram til sannheten.
Han havnet i det fryktelige helvete
med fire porter. Den som krenker
den skyldfrie, som ikke har gjort noe galt,
ham går det ille, fordi han er fordervet til sinns.

Den som prøver å forurense havet
med ei krukke med gift, han mislykkes.
Til det er havet for stort og mektig.
Slik også med ham som har kommet fram til sannheten.
Han vandrer den rette vei og har fred i sinnet.

Om noen prøver å krenke ham, preller ordene av.
Den vise bør ha en slik venn og følge ham,
for om munken vandrer med ham som følgesvenn,
vil han gjøre slutt på lidelsen."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt