Suttapitaka

Khuddakanikaya - Mindre tekster

Itivuttaka - Slik er det sagt
4. Catukkanipata


Startside Suttapitaka Khuddakanikaya Itivuttaka


4,1 Den beste gave
Brahmanadhammayagasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Jeg er en brahman, munker. Jeg gir rundhåndet til alle som ber meg om det. Jeg bærer nå mitt siste legeme, og jeg er en uforlignelig lege og kirurg. Dere er mine egne sønner, munker. Dere er født av mine egne ord, født av læren, formet av læren og arvinger til læren, ikke arvinger til materielle ting.

Det finnes to slags gaver, munker. Man kan gi materielle gaver og man kan gi læren som gave. Det beste av disse to er å gi læren som gave.

Det finnes to ting man kan dele, munker. Man kan dele materielle goder og man kan dele læren. Det beste av disse to er å dele læren.

Man kan gi hjelp på to måter, munker. Man kan gi materiell hjelp og man kan gi læren som hjelp. Det beste av disse to er å gi læren som hjelp.

Det finnes to slags ofringer, munker: materielle ofringer og lærens gave. Den beste av av disse to er lærens gave."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:
"Den som har kommet fram til sannheten
og som av medfølelse med alle levende vesener
har gitt lærens gave uten å holde noe tilbake –
en slik person, som har gått hinsides all tilblivelse,
blir hyllet av både guder og mennesker."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

4.2 Lett å få tak i
Sulabhasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det er fire ting som er billige, lette å få tak i og som det ikke er knyttet noen feil til, munker. Hvilke fire? En kappe sydd sammen av lapper fra avfallshaugen er billig, lett å få tak i og det er ikke knyttet noen feil til den. Matgaver er billige, lette å få tak i og det er ikke knyttet noen feil til dem. En soveplass under et tre er billig, lett å få tak i og det er ikke knyttet noen feil til den. Medisin av gjæret urin er billig, lett å få tak i og det er ikke knyttet noen feil til den. Når en munk nøyer seg med slikt som er billig, lett å få tak i og det ikke er knyttet noen feil til, vil jeg si at dette er noe som sømmer seg for ham som munk."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"En munk som er fornøyd
med noe det ikke knytter seg feil til,
som er billig og lett å få tak i,
bekymrer seg ikke for hvor han skal bo,
og heller ikke for hva han skal spise
eller hva han skal ha på kroppen sin.
Han vandrer dit veien fører ham.
Dette er livet slik det sømmer seg for en munk
som er tilfreds og tar sin trening på alvor."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

4.3 Slutten på forurensninger i sinnet
Asavakkhayasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Jeg sier at den som vet og ser, kan gjøre slutt på forurensninger i sinnet, munker, ikke den som verken vet eller ser. Hva er det han vet og ser når han gjør slutt på forurensninger i sinnet? Han vet og ser at dette er lidelse. Da gjør han slutt på forurensninger i sinnet. Han vet og ser at dette er lidelsens opphav. Da gjør han slutt på forurensninger i sinnet. Han vet og ser at dette er slutten på lidelsen. Da gjør han slutt på forurensninger i sinnet. Han vet og ser at dette er veien til å gjøre slutt på lidelsen. Da gjør han slutt på forurensninger i sinnet. Dette er hva han vet og ser når han gjør slutt på forurensninger i sinnet."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Når eleven praktiserer iherdig
og følger den rette veien,
oppstår første kunnskap om avslutningen,
og innsikten følger direkte etter.
Den som blir befridd av denne innsikten,
får den høyeste innsikt om frigjøringen.
Da oppstår kunnskap om avslutningen,
og lenkene hans blir brutt.
Nibbana, frigjøringen fra alle lenker,
er ikke noe som kan oppnås
av den som er lat og dum."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

4.4 Filosofer og brahmaner
Samanabrahmanasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"De filosofene eller bramnanene som ikke forstår som det er at ‘dette er lidelse', som ikke forstår som det er at ‘dette er lidelsens opphav', som ikke forstår som det er at ‘dette er slutten på lidelsen', og som ikke forstår som det er at ‘dette er veien til å gjøre slutt på lidelsen', – de blir ikke anerkjent som filosofer av andre filosofer eller som brahmaner av andre brahmaner. Disse har ikke selv forstått og virkeliggjort noen filosofstatus eller brahmanstatus her og nå.

De filosofene eller bramnanene som forstår som det er at ‘dette er lidelse', som forstår som det er at ‘dette er lidelsens opphav', som forstår som det er at ‘dette er slutten på lidelsen', og som forstår som det er at ‘dette er veien til å gjøre slutt på lidelsen', – de blir anerkjent som filosofer av andre filosofer og som brahmaner av andre brahmaner. Disse har selv forstått og virkeliggjort sin filosofstatus og brahmanstatus her og nå."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"De som ikke forstår lidelsen og hvordan den oppstår,
og heller ikke forstår hvordan lidelsen utryddes fullstendig
og heller ikke kjenner veien til å gjøre slutt på lidelsen,
de mangler frigjøring av sinnet, frigjøring gjennom visdom.
De er ikke i stand til å få en slutt på det,
men er underlagt fødsel og død.

De som forstår lidelsen og hvordan den oppstår,
som også forstår hvordan lidelsen utryddes fullstendig
og som kjenner veien til å gjøre slutt på lidelsen,
de opplever frigjøring av sinnet, frigjøring gjennom visdom.
De er i stand til å få en slutt på det,
og er ikke underlagt fødsel og død."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

4.5 God moral
Silasampannasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"De munkene som har god moral, konsentrasjon og visdom, som er frigjorte og som ser den visdommen som fører til frigjøring, som kan gi veiledninger og forklaringer, som kan hjelpe andre til å oppnå innsikt og konsentrasjon, som kan inspirere og oppmuntre – de kaller jeg sanne læremestere i den gode lære, munker. Slike munker er til stor hjelp. Det er til stor hjelp å komme sammen med dem, det er til stor hjelp å sette seg ned hos dem, det er til stor hjelp å huske hva de sier, og det er til stor hjelp å følge dem som munker. Og hvorfor?

Når du følger en slik munk, har omgang med ham og lytter til ham, vil en ufullkommen moral bli renset til det fullkomne. Da vil en ufullkommen konsentrasjon bli renset til det fullkomne, en ufullkommen visdom vil bli renset til det fullkomne, en ufullkommen frigjøring vil bli renset til det fullkomne, og en ufullkommen forståelse av frigjøringen vil bli renset til det fullkomne.
Derfor blir slike munker kalt lærere og karavaneførere, og de blir omtalt som folk som demper lidenskaper, fjerner mørket og bringer lys, som fakkelbærere som sprer strålende lys omkring seg, som lysbringere og som edle seere."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Lysbringere kalles de som har utviklet sitt sinn,
de edle som lever i samsvar med læren.
De belyser den gode lære, de lar den lyse og skinne,
disse vise seerne som fjerner mørke og lidenskaper.
De som hører budskapet fra disse vismennene med klar innsikt,
som har full forståelse av at tilblivelsen er avsluttet,
kommer ikke til å oppleve noen ny tilblivelse."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

4.6 Begjær
Tanhuppadasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Det finnes fire ting som kan skape begjær hos munker. Hvilke fire? Kapper kan skape begjær hos munker. Matgaver kan skape begjær hos munker. Boliger kan skape begjær hos munker. Å bli til det ene eller det andre, eller ikke å bli det kan skape begjær hos munker. Så dette er de fire tingene som kan skape begjær hos munker."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"En som vandrer gjennom livet med begjæret som følgesvenn,
kommer ikke ut av kretsløpet, uansett hva han blir til.
Når han ser denne faren, at begjæret skaper lidelse,
vandrer munken i oppmerksomhet uten begjær."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

4,7 Å leve sammen med Brahma
Sabrahmakasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"De familiene der barna respekterer foreldrene sine, lever sammen med Brahma. De familiene der barna respekterer foreldrene sine, lever sammen med fortidens guder. De familiene der barna respekterer foreldrene sine, lever sammen med fortidens lærere. De familiene der barna respekterer foreldrene sine, lever sammen med mennesker som fortjener den største respekt.

Brahma, fortidens guder, fortidens lærere og mennesker som fortjener den største respekt er her det samme som foreldre. Hvorfor? Fordi foreldrene gjør mye for barna sine. De oppdrar dem, sørger for at de får mat og lærer dem om verden."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Foreldrene kalles Brahma og fortidens guder.
Barna bør respektere dem for de har omsorg for sine barn.
Derfor bør den vise hedre dem og vise dem respekt,
gi dem mat og drikke, klær og et sted å bo,
salve og bade dem og vaske deres føtter.
Alle roser den vise som tar seg av sine foreldre,
og etterpå får han det godt i himmelen."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

4.8 Til stor hjelp
Bahukarasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Brahmaner og husherrer som støtter dere med kapper, mat, boliger og medisiner er til stor hjelp for dere, munker. Og dere er til stor hjelp for brahmaner og husherrer siden dere underviser dem i en lære som er vakker på begynnelsen, vakker på midten og vakker på slutten, som er hel og komplett både i form og innhold, og dere forklarer hvordan de kan praktisere det opphøyde liv. På denne måten hjelper vi hverandre til å leve det opphøyde liv for å krysse floden og gjøre fullstendig slutt på lidelsen, munker."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Fastboende og hjemløse er like avhengige av hverandre
for å virkeliggjøre den gode lære og vinne full frihet fra bindinger.
De hjemløse får kapper, boliger og det de trenger
til sitt daglig liv fra de fastboende.

De fastboende, som foretrekker å bo hjemme, har tillit
til Mesteren, til arahanten som mediterer i visdom.
Når de vandrer lærens vei, kommer de til himmelen
og frydes i den lykken de søker i gudenes verden."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

4.9 Munker som jukser
Kuhasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Munker som jukser, som er stivsinnede pratmakere, påtrengende, arrogante og ukonsentrerte, er ikke mine munker. De har falt bort fra denne læren og denne treningsdisiplinen, for her kan de ikke finne vekst og utvikling. Men munker som ikke jukser, som ikke er stivsinnede pratmakere, og heller ikke påtrengende, arrogante eller ukonsentrerte, er mine munker. De har ikke falt bort fra denne læren og denne treningsdisiplinen, for her kan de finne vekst og utvikling."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"De som jukser, som er stivsinnede pratmakere,
påtrengende, arrogante og ukonsentrerte,
de finner ingen framgang i den læren
som den fullkomment oppvåknede har proklamert.

Men de som ikke jukser, som ikke er stivsinnede pratmakere,
og heller ikke påtrengende, arrogante eller ukonsentrerte,
de finner framgang i den læren
som den fullkomment oppvåknede har proklamert."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

4.10 Elva
Nadisotasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Tenk dere at en mann driver med strømmen nedover en vakker og tiltalende elv. En annen mann med skarpt syn står på bredden, får øye på ham, og roper:
‘Hvorfor driver du med strømmen nedover denne vakre og tiltalende elva, mann? Lenger ned er det er det en innsjø med farlige bølger og strømvirvler, med krokodiller og demoner! Kommer du ned dit, så kommer du til å dø eller lide fryktelige smerter!'

Når mannen i elva får høre dette, kaver han seg oppover mot strømmen med både armer og føtter.

Denne lignelsen forteller jeg for å gjøre det lettere for dere å forstå meningen, munker. ‘Strømmen i elva' er en betegnelse for begjæret. ‘Vakker og tiltalende' står for dine egne sanser. ‘Innsjøen lenger nede' betyr de fem lenkene som binder oss til den lavere verden. ‘Farlige bølger' står for sinne og sorg. ‘Strømvirvler' står for de fem formene for sansenytelser. ‘Krokodiller og demoner' står for kvinner. ‘Mot strømmen' står for å gi avkall. ‘Kave med armer og føtter' står for energisk innsats. ‘En mann med skarpt syn som står på bredden' står for han som har kommet fram til sannheten, arahanten, den fullkomment oppvåknede."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Den som ønsker å finne fred i sitt indre,
bør overvinne lyster og lidelser.
Med rett forståelse og et frigjort sinn
vil han før eller senere finne frihet.
Når han kjenner læren og lever det opphøyde liv,
når han fram til den andre bredd, til verdens ende."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

4,11 Mens du går
Carasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Hvis det skulle oppstå grådighet, hat eller aggresjon i deg mens du går, og du tillater dette uten å drive dem bort, jage dem ut, gjøre slutt på dem og utrydde dem, da er du en sløv og skamløs person der du går, og du blir aldri noe annet enn doven og energiløs. Det samme er tilfellet om du står, sitter eller ligger.

Hvis det derimot ikke oppstår grådighet, hat eller aggresjon i deg mens du går, og du ikke tillater at de oppstår, men driver dem bort, jager dem ut, gjør slutt på dem og utrydder dem, da er du en iherdig og omtenksom person der du går, og vil alltid være energisk og engasjert. Det samme er tilfellet om du står, sitter eller ligger."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Om du går eller står
sitter eller ligger – tenker du onde tanker
og dveler ved verdslige ting,
omtåket av vrangsyn
er du på ville veier
kan aldri finne fram
til den høyeste oppvåkning.

Om du går eller står
sitter eller ligger – kan du dempe den flakkende
tanken og la den falle til ro
kan du finne fram
til den høyeste oppvåkning."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

4, 12 Oppfør dere godt
Sampannasilasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Oppfør dere godt, munker. Følg ordensreglene, så vil dere nyte godt av den beskyttelse som ordensreglene gir. Sørg for å opptre slik det sømmer seg. Se den faren som ligger i selv den minste overtredelse, og tren dere etter de treningsreglene dere har påtatt dere. Men når dere gjør alt dette, munker, hva mer gjenstår så å gjøre?

Hvis du går og er uten grådighet, uten hat, uten sløvhet og treghet, uten uro og bekymringer og uten uvisshet, da blir du fylt av energi og besluttsomhet. Oppmerksomheten din blir fast og du blir ikke glemsom. Kroppen din blir rolig og uten aggresjon, og sinnet ditt blir konsentrert på ett punkt. Og i så fall kan man si du er en energisk, intens, omtenksom og engasjert munk som alltid er rolig og avbalansert. Hvis du står, sitter eller ligger og er uten grådighet osv., kan man si det samme."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Om du står eller går – kontrollen er din.
Sitter, ligger – kontrollen er din.
Bøyer, strekker – kontrollen er din.

Du ser fenomener og grupper
oppstå og bli borte
overalt og på alle kanter
i den verden du lever i.

Praktiserer du dette intenst,
lever i fred og uten stress,
trener du alltid oppmerksomt
og samler tanken på riktig måte –
vil de si du er en
som alltid er engasjert."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.

4.13 Verden
Lokasutta

Dette ble sagt av Mesteren, jeg har hørt den ærverdige si det:

"Han som har kommet fram til sannheten, har full forståelse av verden, munker, men han binder seg ikke til verden. Han som har kommet fram til sannheten, har full forståelse av hvordan verden blir til, men han slipper taket i hvordan verden blir til. Han som har kommet fram til sannheten, har full forståelse av hvordan verden tar slutt, og han ser selv hvordan verden tar slutt. Han som har kommet fram til sannheten, har full forståelse av veien som fører til at verden tar slutt, og denne veien har han utviklet.

Ettersom han som har kommet fram til sannheten, har full forståelse av verden med dens guder, djevler, brahmaner, filosofer, fyrster og andre mennesker, av alt som kan sees, høres, sanses og tenkes, oppnås, søkes eller reflekteres over, kalles han en som har kommet fram til sannheten, munker.

Ettersom han som har kommet fram til sannheten, taler og forklarer tingene slik de er og ikke annerledes, fra den natten da han oppnådde den uforlignelige og fullkomne oppvåkning og fram til den natten da han oppnår det endelige nibbana uten noe som gjenstår, kalles han en som har kommet fram til sannheten.

Ettersom han som har kommet fram til sannheten, handler som han taler og taler som han handler, kalles han en som har kommet fram til sannheten.

Ettersom han som har kommet fram til sannheten, har beseiret og overvunnet verden med dens guder, djevler og mennesker, ettersom han ser alt og har fullt herredømme, kalles han en som har kommet fram til sannheten."

Dette sa Mesteren. Og om dette er det sagt:

"Han har innsikt i hele verden, hele verden slik den er.
Han binder seg ikke til verden, men har revet seg løs fra den.
Han er en altbeseirende vismann som er fri fra alle bånd.
Han har nådd den fullkomne fred, nibbana der ingen farer finnes.

Han er oppvåknet og fri fra negative tilbøyeligheter,
han har ingen problemer og er kvitt all tvil.
Mesteren er oppvåknet, han står som den stolte løve.
Han dreier Brahmas hjul for verden med alle dens guder.

De guder og mennesker som tar tilflukt til den oppvåknede,
kommer sammen og hyller ham, den store vismann.
Han er den beste av dem som har temmet seg selv,
den fremste av de seerne som har funnet fred i sitt indre.

Han er den fremste av dem som har funnet frihet,
den beste av dem som har krysset floden.
Slik hyller de ham, den store vismann.
Det finnes ikke maken til deg i hele verden med alle dens guder."

Dette har Mesteren sagt. Det har jeg hørt.