Suttapitaka

Khuddakanikaya - Mindre tekster

Patisambhidamagga - Den klare analysens vei
1. Mahavagga - Det store kapitlet


Startside Suttapitaka Khuddakanikaya Patisambhidamagga


[Utdrag]

1. Ñanakatha

Ti gode leveregler. Pts 1,45

Regelen om ikke å drepe noe levende vesen bidrar til god moral ved at den beskytter oss å lenge vi ikke bryter den. Det samme gjelder for reglene om ikke å ta det som ikke blir gitt oss, avstå fra urett seksualitet, avstå fra løgn, fra ondsinnet tale, fra uvennlig tale, la være å spre rykter, ikke være grådig, ikke være ondsinnet og ikke klamre seg til uholdbare teorier.

19. Dhammananattañananiddesa

Det finnes ni fenomener med rot i glede.

Den som betrakter hvordan alt er i forandring, føler glede over det. Av denne gleden oppstår lykke, og lykken gir ro i kroppen. Når kroppen faller til ro, føler man velvære, og dette fører til at sinnet blir konsentrert. Når sinnet blir konsentrert, ser man virkeligheten slik den er, og den som ser virkeligheten som den er, slipper taket i den. Slipper man taket, klamrer man seg ikke til noe lenger, og den som ikke klamrer seg til noe, blir fri.

Den som betrakter det som gjør vondt, føler glede over det. Av denne gleden oppstår lykke, og lykken gir ro i kroppen. Når kroppen faller til ro, føler man velvære, og dette fører til at sinnet blir konsentrert. Når sinnet blir konsentrert, ser man virkeligheten slik den er, og den som ser virkeligheten som den er, slipper taket i den. Slipper man taket, klamrer man seg ikke til noe lenger, og den som ikke klamrer seg til noe, blir fri.

Den som betrakter hvordan alt er uten noen fast kjerne, føler glede over det. Av denne gleden oppstår lykke, og lykken gir ro i kroppen. Når kroppen faller til ro, føler man velvære, og dette fører til at sinnet blir konsentrert. Når sinnet blir konsentrert, ser man virkeligheten slik den er, og den som ser virkeligheten som den er, slipper taket i den. Slipper man taket, klamrer man seg ikke til noe lenger, og den som ikke klamrer seg til noe, blir fri.

Den som betrakter hvordan former er i forandring, hvordan de gjør vondt og hvordan de er uten noen fast kjerne, føler glede over det ... følelser ... identifikasjoner ... reaksjoner ... bevissthet ... øyet ... osv.

[...]

Det finnes ni fenomener med rot i rett bruk av oppmerksomheten.

Den som bruker oppmerksomheten riktig, ser hvordan alt er i forandring og føler glede over det. Av denne gleden oppstår lykke, og lykken gir ro i kroppen. Når kroppen faller til ro, føler man velvære, og dette fører til at sinnet blir konsentrert. Når sinnet blir konsentrert, ser man "dette gjør vondt" slik det virkelig her, man ser "dette er årsaken til det som gjør vondt" slik det virkelig er, man ser "dette er slutten på det som gjør vondt" slik det virkelig er, og man ser "dette er veien til å gjøre slutt på det som gjør vondt" slik det virkelig er.

Den som bruker oppmerksomheten riktig, betrakter det som gjør vondt og føler glede over det. Av denne gleden oppstår lykke, og lykken gir ro i kroppen. Når kroppen faller til ro, føler man velvære, og dette fører til at sinnet blir konsentrert. Når sinnet blir konsentrert, ser man "dette gjør vond" slik det virkelig her, man ser "dette er årsaken til det som gjør vondt" slik det virkelig er, man ser "dette er slutten på det som gjør vondt" slik det virkelig er, og man ser "dette er veien til å gjøre slutt på det som gjør vondt" slik det virkelig er.

Den som bruker oppmerksomheten riktig, betrakter hvordan alt er uten noen fast kjerne og føler glede over det. Av denne gleden oppstår lykke, og lykken gir ro i kroppen. Når kroppen faller til ro, føler man velvære, og dette fører til at sinnet blir konsentrert. Når sinnet blir konsentrert, ser man "dette gjør vondt" slik det virkelig her, man ser "dette er årsaken til det som gjør vondt" slik det virkelig er, man ser "dette er slutten på det som gjør vondt" slik det virkelig er, og man ser "dette er veien til å gjøre slutt på det som gjør vondt" slik det virkelig er.